- RubrikaNEWS

Železniční most v Boršově měl nýty od stejné firmy jako Titanic. Také jeho čas se naplnil

6.3.2015

Jihočeská obec Boršov nad Vltavou nedaleko Českých Budějovic se loučí s dvouobloukovým železničním mostem, který sloužil kolejové dopravě od časů Rakouska-Uherska až do začátku letošního roku. Technickou památku nyní rozebírají specialisté a zdejším občanům zbývá jen pár dnů k tomu, aby si pořídili památeční fotografie.

Železná mostní konstrukce překlenula boršovské břehy na konci 19. století. První vlaková souprava po ní přesupěla 19. listopadu 1891 a od té doby se tudy přepravil bezpočet cestujících, kteří hledali spojení mezi jihočeskou metropolí a městem Volary ležícím na hranici současného Národního parku Šumava. Most přečkal dvě světové války i ničivou povodeň v roce 2002, ale teď musí ustoupit modernizaci železničního koridoru.

Ocelový stařeček, jehož pevný hřbet se neprohnul pod žádnou parní či motorovou lokomotivou, půjde do šrotu. Zastupitelé Boršova se pokoušejí získat alespoň některé fragmenty z mostní konstrukce, které připomenou zajímavou a svým způsobem romantickou stavbu příštím generacím. Podle slov starosty Jana Zemana dokonce existuje plán k využití částí mostu jako viditelných architektonických prvků při budování nové místní knihovny.

Nejcennějšími prvky rakousko-uherského výrobku jsou bezesporu nýty, které dodala stejná firma z Kladna, u níž si nýty objednali rovněž stavitelé proslulého mostu v australském Sydney nebo konstruktéři ještě proslulejšího zaoceánského parníku Titanic, jehož nešťastný příběh byl mnohokrát zfilmovaný a zná ho celý svět. Boršovské dílo se na rozdíl od legendárního plavidla ale nikdy neocitlo na dně pod vodní masou.

Autor textu a foto Ladislav Lhota