Recenze: Tlustý prase

4.2.2012

On je in, ona out! Má šanci jejich vztah vydržet, když je tlustá jako prase?

Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích uvedlo 31. ledna v Malém divadle tragikomedii Tlustý prase, jejímž autorem je americký režisér a dramatik Neil LaBute.

Hra, která patří do repertoáru režiséra Martina Glasera, získala v roce 2007 v Pardubicích na Grand festivalu smíchu Cenu studentské poroty. Zde na jihu Čech se řadí mezi nejoblíbenější představení se současnou tématikou.

Tom (Pavel Oubram), atraktivní mladý muž, se na obědě seznámí s vtipnou a sympatickou, ale korpulentní knihovnicí Helenou (Taťána Kupcová). Přestože s ženami jako ona nechodí, pozve ji na rande, něco na ní se mu líbí. Začnou se scházet pravidelně, ale  Tom, ačkoliv se cítí ve vztahu spokojeně, si pořád nechává otevřená zadní vrátka. To kvůli nepříjemně hrubým posměškům jeho přátel z práce.

Povrchní Carter (Ondřej Veselý) a bývalá přítelkyně Jeannie (Teresa Branna) nemohou totiž pochopit, jak může krásný a úspěšný mladý manažer chodit s holkou tlustou jako prase?! Tom se ze začátku snaží jejich řeči ignorovat, ale přece jen se nechá nahlodat. Brzy mu začnou být nepříjemné udivené a znechucené pohledy lidí a za Helenu se začíná stydět. Může vztah dvou zamilovaných lidí odolat tlaku okolí?

Ústřední čtveřice ztvárnila charaktery svých postav věrohodně se všemi jejich pocity. V příběhu, který se denně
může kdekoliv odehrávat, se najde místo pro smích díky komickým situacím i pro slzy, které vyvolá depresivní neamerický konec. Tomovu nejistotu, Helenin smutek, Jeanninu dusivou hysterii a Carterovu povrchnost podtrhává také skvěle vybraná hudba.

V kontrastu s Heleniným tělem se na scéně pohybují „němí“ krásní lidé (Václav Liška, Ondřej Volejník,
Dana Verzichová, Věra Hollá), prezentující dokonalost jiných a jasně ukazující jaká postava je dnes in. Zajímavé je řešení jejich kostýmů. Několikrát se převlékají sladěni do jedné pestré barvy. Se zvedlým obočím sledují nevýraznou Helenu, jejíž „tělo“ jako kostým oblekla jinak štíhlá herečka. Helena si z nich na rozdíl od Toma nic nedělá.

Je třeba také ocenit důmyslně řešenou scénu. Jedinými kulisami celé hry jsou černé kvádry tvořící prostředí
kolem – bufet, kancelář, restauraci, obývací pokoj i pláž.

Tlustý prase patří mezi představení, která v divákovi zanechají určitý pocit a donutí ho se zamyslet nad sebou samým.