- RubrikaDivadlo

Recenze divadelní hry: Saturnin – neobyčejný sluha v Jihočeském divadle

8.3.2012

Jen zvláštní exemplář člověka, jak tvrdí doktor Vlach, realizuje svoje představy a bombarduje lidi v kavárně koblihami. A s takovýmto člověkem můžete začít neobyčejná dobrodružství. Ve společnosti Saturnina se nudit rozhodně nebudete!

Jiří Slabihoudek (Pavel Oubram) přijal do svých služeb neobyčejného sluhu Saturnina (Roman Nevěčný). Saturnin je velice úslužný, nevšední, předvídavý a také zábavný. Zasahuje do života svého pána originálními způsoby – po vlastním uvážení přestěhuje Jiřího na loď a snaží se pánovi pomáhat, jak to jeden jde. Směřuje ho podle svých úsudků, aniž by se na cokoliv ptal. Vychvaluje ho před jeho tajnou láskou, slečnou Barborou (Teresa Branna), tvrdí jí, že je jeho pán výtečný tenista, ačkoliv Jiří tenis vůbec neumí, nebo o něm mluví jako o lovci šelem a nejen tím Jiřího dostává do zapeklitých situací.

Jiřího život se díky Saturninovi značně změní, ze všedních dnů se vytratí šeď. Ačkoliv si stěžuje příteli doktoru Vlachovi (Jan Dvořák), je za Saturnina vlastně rád. Jediné, co ruší Jiřího spokojenost, je nečekaný příjezd nesnesitelné tety Kateřiny (Daniela Bambasová), která má v rukávu vždy nějaké otravné přísloví, a jejího přihlouplého syna Milouše (Jakub Doubrava). Prozíravý Saturnin ale hodlá svého pána zachránit a vypudit nezvané návštěvníky.

Za pár dní se Jiří a Saturnin vypraví na prázdniny za dědečkem, kde se mají setkat se slečnou Barborou, doktorem Vlachem a ke své nelibosti i s tetou Kateřinou a Miloušem, kteří jim pobyt značně znepříjemňují. Pohotový Saturnin se ale neštítí splnit i ty nejneobvyklejší pánovy rozkazy a zbavit ho rušivých elementů dovolené a ještě stíhá oživit návštěvu svou přítomností také dědečkovi.

Režisér Jan Jirků se ujal humoristického románu Saturnin (Zdeňka Jirotka) a proměnil ho v poetickou komedii. Toto představení se hraje na prknech Jihočeského divadla už od roku 2005. Já jsem hru shlédla 1. března 2012.

Všichni herci se výborně zhostili svých rolí. Jeden z nejvýraznějších výkonů převedl pan Nevěčný v úloze Saturnina. Daniela Bambasová opět ukázala svůj talent a ovládla publikum svou scénkou před oponou, při které návštěvníci divadla slzeli smíchy. V Saturninovi si zahrál také Václav Vodička. V jeho podání se na jevišti objevilo velké množství postav (naivní slečna, hloupá zdravotní sestra, vodník, natvrdlý vrátný, ženich a hlavně nezapomenutelná srna), kterými bavil všechny přítomné.

Líbil se mi způsob zpracování: při představení bylo možno sledovat dva děje současně, objevila se zde také statická scéna. Po celou dobu byl na jevišti přítomný big band Pavla Malhockého, který se postaral o živý hudební doprovod.

Saturnin je poetická komedie, ve které se předvádí chytrý a nepodbízivý humor. Tuto hru si nemůžete nechat ujít. Pobavíte se a možná dostanete i koblihy. Vstupenky je ještě možno zarezervovat na 11. a 17. dubna.