- Rubrika53. MFF KV

Recenze: Opulentní Don Quijote Terryho Gilliama

5.7.2018

Terry Gilliam přivezl do Karlových Varů dlouho očekávaný snímek Muž, který zabil Dona Quijota, na kterém pracoval 29 let.

Efektní výsledek jeho snažení vypráví o režisérovi Tobym. V mládí natočil studentský film o Donu Quijotovi. Od té doby se velice změnil. Z filmového nadšence plného ideálů se stal znuděný cynik pohybující se v povrchním světě slávy jako ryba ve vodě. Na novém natáčení mu cikánský prodejce podstrčí DVD s jeho studentským filmem, které vyvolá vzpomínky a také sérii bizarních událostí.

V pauze mezi natáčením a sváděním šéfovy ženy se Toby projede do vesnice, kde jeho studentský film vznikal. Potkává tam známé tváře jako otce filmové Dulciney Angelicy, do které se kdysi zamiloval, nebo ševce Javiera, který si myslí, že je skutečný Don Quijote. Překvapený Toby zjišťuje, že filmování zanechalo na obyvatelích vesnice nezvratné stopy.

Bláznivý stařík v režisérovi vidí svého panoše Sancho Panzu a nedává starému známému na výběr. Režisér se stává jeho Sanchou a proti své vůli se ocitá na neuvěřitelné, absurdní, snové a dobrodružné cestě.

Zamotaný snímek Muž, který zabil Dona Quijota byl jedním slovem velkolepý. Nabízí efektní podívanou, která diváka až uvádí v úžas. Chvílemi se v situaci nevyzná stejně jako Toby, který brzy nerozeznává realitu a představy. Divák se ale rozhodně baví. Humor je ve snímku postavený na bizarních situacích a vtipných scénách založených na nedorozuměních, padání, dezorientaci a zmatení hlavních postav.

Kromě obrazů jsou honosné také kostýmy, hudba. Celý snímek je pastvou pro oči.

Všudy přítomný děj a akce ale nemá konce až je na konec unavující. Rozhodně mě film dlouho bavil a smála jsem se. Když ale přišla v ději na řadu kostýmovaná slavnost pro Rusa Alexeje, zdálo se mi už všeho moc.  Tuhle parádu si ale určitě ještě zopakuji.

Snímek Muž, který zabil Dona Quijota byl uveden na 53. Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary v sekci Horizonty.