- Rubrika

Recenze: Food Design a Jídlo, a.s. / Food, Inc.

30.10.2009

Letošní jihlavský festival přinesl mimo jiné dva filmy úzce spjaté se základní lidskou potřebou i uspokojením – filmy zabývající se jídlem z různých úhlů pohledu. Zajímá vás odkud pochází vše co konzumujeme? Zajímá vás, co všechno se s potravinami děje, než se k nám dostanou? Proč jsou například chipsy křupavé? Čokoláda jemná, přitom pevná? Proč lidem nejvíce chutnají červení medvídci? Tato dvojice dokumentů se zabývá nejen těmito otázkami…

Food Design
Podle čeho si vybíráme jídlo? Není to ani tak záludná otázka. Zkrátka podle smyslů. Všechno co máme pozřít, jednoduše analyzujeme. Počínaje zrakem, čichem, sluchem, hmatem a konče tradiční chutí. Nezdá se vám to? Přijde vám absurdní, že i sluch má velký vliv na výběr naší stravy? Také jsem nevěřil. Ale když se poctivě zamyslíte, koupili byste si brambůrky nebo nějaké sušenky kdyby tak lahodně nekřupali?

Režiséři tohoto snímku postupně naprosto jednoduše ukazují, jak je důležitý každý detail každého jídla, které konzumujeme. Svým způsobem je výroba a příprava jídla samostatnou velice rozsáhlou vědou. A my se spolu s kamerou vydáváme do „tajných laboratoří“, kde vědci, designéři, kuchaři a ochutnavači spojují své síly, aby dali vznik novému produktu. Avšak než tento produkt spatří světla supermarketů, uplynou přibližně celé dva roky od vzniku prvotního impulsu…

Země původu: Rakousko
Režie: Sonja Stummerer, Martin Hablesreiter
Rok vydání: 2008
Délka: 52 min.

Žánr: dokument

Jídlo, akciová společnost / Food, Inc.
Zatímco Food design se zabývá především konečnou podobou produktů, režisér filmu Jídlo, akciová společnost se spíše vydává ke kořenům původu a výrobních procesů potravin. Ale jak to tak bývá jedno souvisí s druhým a film začíná historií největšího potravinového řetězce v dějinách – Mc Donalds’s. Postupně se dobíráme k tomu, že Mc Donald’s tím, že odebírá největší množství hovězího masa, brambor a jablek, významně ovládá celý trh s potravinami ve svém odvětví. Stejně na tom je i většina ostatních korporací. Ačkoliv je to nepředstavitelné, farmáři zůstávají pouhými loutkami v rukách těchto velkých firem. Nemohou nic jiného, než plnit tvrdé podmínky gigantů. Pokud by totiž neposlechli, zbankrotují a doslova se utopí v dluzích, do kterých se převážně dostali díky těmto společnostem.

Dalším z velkých šoků přichází při pohledu do největších závodů na zpracování masa na světě. Především hrozivý je záběr na gigantický „masomlejnek“ s tunami hovězího masa nebo „zabijačkový pás“ plný prasat, kterým jich za hodinu přijede a zase odjede přibližně dva tisíce. Vzhledem k takovým objemům masa, nelze provádět podrobné a pravidelné kontroly a je silně podceňována bezpečnost.

Když pominete závislé farmáře a nebezpečné masokombináty, jako další vás možná zarazí obrovské lobby, zaměřené proti informovanosti spotřebitelů. Jak absurdní je, že bývalí pracovníci potravinářských gigantů rozhodují o přijetí či zamítnutí tak důležitých zákonů, jako je například zákon o označení geneticky modifikovaných potravin?

V závěru se film zabývá i biopotravinami, jako rozumnou alternativou k přemechanizovanému potravinářství. Autor zde v americkém stylu uklidňuje publikum a nastiňuje možnost změny.

Země původu: USA
Režie: Robert Kenner
Rok: 2008
Délka: 87 min.

Žánr: dokument

Jan Píša

V současné době jsem studentem ČVUT v Praze na fakultě informačních technologií. K mým koníčkům patří sport, psaní literatury, publicistických článků, fotografování, tvorba grafiky a webových stránek.