- Rubrika48. MFF KV

Recenze filmu: Sezóna zabíjení rozhodně nezabila

3.7.2013

Americký herec John Travolta uvedl v rámci 48. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech světovou premiéru filmu Sezóna zabíjení, kde si zahrál jednu z hlavních rolí po boku herce Roberta De Nira.

Travolta neopomněl zmínit, že tento film byl dlouhou dobu na černé listině Hollywoodu, protože se dotýká citlivého tématu – války v bývalé Jugoslávii. Publiku se také omluvil za krvavé scény a kladl všem divákům na srdce, aby se hlavně zaměřili na poselství, které tento film nese.

John Travolta uvádí film Sezóna zabíjení na 48. MFF v Karlových Varech

Americký veterán války v bývalé Jugoslávii (Robert De Niro) žíje již několik let v ústraní na své horské chatě, kde se věnuje zálesáckému způsobu života a fotografování divoké zvěře. Jednoho dne – rozladěný bolestí ze starého válečného zranění nohy, usedá za volant svého jeepu a vyráží do města  pro tlumící léky. Při cestě ho ve vydatném dešti zradí auto. V tu chvíli se na scéně objevuje z lesa se vynořující záhadný přízrak John Travolta coby neznámý cizinec a ochotně mu auto opraví. V tomto bodě ještě De Niro netuší, že Travoltova přítomnost není náhodná, ale dobře zosnovaný plán pomsty!

Film otvírá ožehavé téma války v bývalé Jugoslávii, kdy se na obou stranách barikády vojáci dopouštěli zvěrstev jak na civilistech tak i na zajatcích. Oba dva hlavní hrdinové – každý z té druhé strany barikády, má svůj vlastní pohled na to, co se tehdy dělo. Travolta, který  hraje bývalého srbského člena jakéhosi trestného komanda, které se za války k lidem nechovalo vůbec dobře, osnuje plán pomsty za kulku do zad, kterou mu za války uštědřil De Niro do zátylku. Snad jen díky tomu, že přežil, se cítí být oním vyvoleným a pasuje se do role samosoudce stejně tak jako Robert de Niro před lety coby americký voják v Jugoslávii.

Film by se mohl spíše než na filmovém plátně odehrávát na divadelním jevišti. Kromě obou hlavních hrdinů a pár bezvýznamných postav se na plátně neobjevuje téměř nikdo. Člověk by si mohl říct „super, skvělý herecký koncert, kde vyniknou talenty obou hvězd“, ale je to pravda jen z části. Je fakt, že Travolta i De Niro hodně z tohoto filmu zachránili, avšak Travoltova role na mě působila velmi komicky. Zvláštní střih jeho vousů a ještě zvláštnější přizvuk byl „hodně divný“ a u diváků vzbuzoval spíše úsměv než respekt. Tahle role Travoltovi rozhodně nesedla, ikdyž jí bravurně zahrál.

A protože jde o film z hollywoodu nechyběli samozřejmě ani krvavé scény, kdy si slabší povahy v sále zakrývali oči. Tyto scény měli navodit akční atmosféru, místo toho působily přehnaně. Ikdyž se film jmenuje sezóna zabíjení, nikdo v něm nikoho nezabije – trefnější by byl název Sezóna přizabíjení. Oba dva hlavní hrdinové se navzájem mučí po lesích, aby na pokraji vyčerpání zjistili, že to nedává smysl stejně tak jako všechny války a že důležitější je odpuštění a přítomný okamžik.

Když jsem usedal do sedadla v hlavním kinosálu hotelu Thermal, byl jsem v očekávání hollywoodského trháku a myslel jsem si, že tohle určitě nebude typický Varský film, takže bych se mohl i docela dobře pobavit. O to víc mě pak překvapilo, že se nejednalo o žádný holywoodský trhák a bohužel ani ten varský. Sezóna zabíjení je to takový nedotažený žánrový „mišmaš“, na který se brzy zapomene.

Jan Furiš

Rád dělám rozhovory se zajímavými lidmi. Na mezinami.cz se starám o marketing a prodej inzerce.