- Rubrika46. MFF KV

Recenze: Britský průvodce uměním předvádět se

2.7.2011

Šílené. Jedině tak se dá popsat film Jese Benstocka, který byl v Karlových Varech uveden ve světové premiéře. A to ,,šílené“ myslím v tom nejlepším slova smyslu. Ovšem také je to asi ten nejlepší popis, který by schválil samotný představitel Andrew Logan, o němž snímek vlastně je.

Epický začátek jako ze Star Wars vás chytí a nepustí až do konce a vy budete chtít ještě přídavek. Tohle dílo není jen o obsahu a smyslu, ale i o všem kolem.  Jak vypadá, co má zobrazovat a jaký pocit z něj máte mít. Film se nese na vlně pop artu a bůhví na vlnách kolika dalších artů, které radši ani nebudu vypisovat, nebo mě Andrew Logan ztrestá za škatulkování.

Všude na obrazovce se něco děje. Tu se něco otáčí, tamhle něco bliká, tam je nápis a vedle něj další. Nevíte co máte dřív sledovat. Střed obrazu, kde se odehrává to hlavní, nebo pokukovat po stranách, kde jsou zajímavé fotky ze života protagonisty? A to ani nemluvím o titulkách pro ty, kteří nevládnou angličtinou. To je snad jediný nedostatek, který jsem na filmu našel. Nevíte, kam se dřív koukat. Ale vůbec to nevadí, naopak máte pocit, že jste šli na plnohodnotný film, který vás bude bavit po celý večer a vy budete mít co sledovat.

Film je hlavně o Alternativní Miss World, největším projektu, který Andrew Logen již od roku 1972 vytváří. Jedná se o soutěž, kde se nekouká na krásu, ale na originalitu a show jednotlivých účinkujících.

Sál se otřásal výbuchy smíchu, které přicházely v pravidelných intervalech, což viditelně potěšilo tvůrce filmu, kteří po projekci s návštěvníky vřele diskutovali. Autoři byli naprosto nadšeni podporou od kohokoliv z návštěvníků i novinářů. Kladně se projevovali rovněž mladí lidé, a to i přes názor  jedné divačky, vytýkající  tvůrcům přílišné zaměření filmu na starší generace.

Andrew je duší umělec a záleží mu na tom, co vyjadřuje. Přesto, zdá se, si začíná uvědomovat důležitost peněz ve svém životě. Nutně je shání pro své budoucí projekty. Proto, když se diváci ptají po brožích, které se blýskají na hrudích celé delegace, a dalších jeho výtvorech, Andrew ochotně rozhazuje svoje vizitky s adresou na jeho online obchod. Jedině si nejsem jistý zařazením snímku do dokumentárních filmů. Jistě má prvky dokumentu, ale spíš mi to přijde, jako když Andrew pořádá další ze svých akcí a náhodou to někdo snímá. Tak co se má jako dít?

Tohle rozhodně musíte vidět, takhle jsem se už dlouho na filmovém festivalu v Karlových Varech nepobavil.

Režie: Jes Benstock
Střih: Stephen Boucher