- RubrikaKULTURA

Představujeme remixéry Clarinet Factory – díl druhý

24.1.2014

O dvojalbum sestavy Clarinet Factory jsme psali nedávno – http://www.mezinami.cz/zkulturni-se/predstavujeme-dvojalbum-clarinet-factory/ A v prvním díle, jsme Vám představili remixéry, spíše jejich první polovinu.

Christopher Willits

Abstraktní zvukové obrazce na hranicích ambientu, shoegaze a glitchového popu zdobí kariéru amerického multiinstrumentalisty Christophera Willitse. Jeho hypnotické koláže modulovaných kytar, field recordings a elektroniky evokují náladu pošmourného zimního rána, v němž se v mlze ztrácí obrysy věcí. „Picasso zvuků“, jak mu přezdívají hudební novináři, vystudoval elektronickou hudbu na prestižní Mills College a kromě vlastních desek má za sebou společné nahrávky s Ryuchim Sakamotem či Taylorem Deupree.

Sylvain Chauveau

Dnešní experimenty na poli elektronické hudby se často potkávají s postupy vážnohudebního minimalismu či akustiky a na této ose se pohybuje i Sylvain Chauveau. Francouzský skladatel usazený v Belgii využívá elektrickou kytaru, klavír, smyčcové nástroje i laptopový software k vytvoření mimořádně působivých zvukových miniatur, v nichž velkou roli hraje také ticho. Debutoval v roce 2000 a od té doby se jeho diskografie vydávaná na značkách Type, Fat Cat či Creative Sources rozrůstá o pozoruhodné nahrávky vycházející z filosofie, že „málo je více“.

Subject Lost

Česká elektronická hudba už dlouho neměla takový objev jakým je Subject Lost. Mladičký hudebník původem z Ostravy ve svých náladových kompozicích propojuje gramatiku dance music s postupy post-rocku či ambientu. Po hrstce EPček na značkách Owntempo či Krmelec konečně na začátku roku 2013 debutoval výborně přijatým dlouhohrajícím albem Made of Numbers pro slovenský Exitab.

Floex

Od přelomové desky domácí downtempo scény Pocustone, přes galerijní instalace a ceněnou hudbu k počítačovým hrám (Samorost 2 a Machinarium) se Tomáš Dvořák alias Floex na začátku nové dekády definitivně etabloval jako výrazná osobnost inteligentní taneční hudby v celoevropském měřítku. S albem Zorya, které si vysloužilo nominace na většinu českých hudebních cen, pokračuje jeho průlom do zahraničí – hostoval na albu skotských Hidden Orchestra a jeho poslední EP vyšlo na prestižní německé značce Denovali Records, pro kterou chystá i třetí album.

Rafael Anton Irisarri

Hned několik paralelních hudebních kariér buduje americký instrumentalista Rafael Anton Irisarri. Jako The Sight Below či polovina dua Orcas (s kytaristou Benoît Pioulardem) výrazně boduje v kategorii současného ambientu střiženého shoegaze, pod vlastním jménem ale tvoří sonické abstrakce hojně využívající postupy post-minimalismu, zvuky z terénních nahrávek i mohutné vlny držených tónů. Velký fanoušek českého surrealisty Jana Švankmajera balí své niterné melodie do hutných efektů ozvěn a zpoždění a výsledný oceán zvuků pak evokuje atmosféru na hraně snu a reality.

Marsen Jules

Marsen Jules se svými náladovými kompozicemi přemosťuje propast mezi světy klasiky a ambientu. Projekt německého hudebníka Martina Juhlse, který se ve světě elektronické hudby pohybuje už od začátku tisíciletí, si z klasických skladeb vypůjčuje úryvky, které smyčkuje, vrství či natahuje a vytváří z nich pozoruhodné kompozice plné neobvyklé atmosféry. Ať už remixuje Georga Friedricha Handela či skládá na albu Herbstlaub variace na téma podzimního listí, vždy je výsledkem něco velmi niterného a osobitého.

aus

Pod uměleckým jménem aus vystupuje japonský hudebník jménem Yasuhiko Fukuzono, který na svých nahrávkách spojuje delikátní zvukovou architekturu se zvuky každodenního života. Terénní nahrávky obyčejnosti rád zasazuje do nových souvislostí a rodí se přitom příroda zcela nového druhu. Ať už jsou to úryvky hudby z televize, sny, vzpomínky nebo nepopsatelné pocity, vzniká z nich originální magická hudba. Yasuhiko Fukuzono alias aus také provozuje význačný elektronicko-akustický label flau sídlící v Tokiu.

Hior Chronik

Tvorba řeckého skladatele jménem Hior Chronik vychází z minimalismu a moderní vážné hudby vůbec. Rád spoléhá na zvuk klavíru, k němuž se dle potřeby přidávají elektronické ruchy, smyčce anebo třeba hrací skříňky a často také spolupracuje s jinými hudebníky jako jsou kytarista Takeshi Nishimoto (I’m Not A Gun) či Natalia „Tba“ Beridze, kteří nyní také působí v Berlíně. Hior Chronik dlouho pracoval pro rozhlas a psal do novin, skladbě se začal naplno věnovat až po třicítce a debutovou Unspoken Words desku vydal teprve v roce 2009 na malajské značce mü-nest.