- Rubrika

Otevřené oči představí v české premiéře řadu snímků z Cannes včetně Trierova Antikrista

18.6.2009

Velkou kolekci snímků z programu nejprestižnějšího světového festivalu v Cannes představí stejně jako v minulých letech MFF Karlovy Vary v sekci Otevřené oči.

„Cannes je poslední z velkých evropských festivalů těsně před Vary a jeho program bývá tak zajímavý, že se snažíme nabídnout divákům jakýsi průřez jeho sekcemi,“ říká umělecká ředitelka MFF Karlovy Vary Eva Zaoralová, podle níž by tak nebylo správné tříštit jednotlivé filmy z Cannes do různých sekcí.

Ve Varech bude k vidění především film, který v Cannes vzbudil největší rozruch. Antikrist (Antichrist) Larse von Triera přináší příběh manželského páru, který se vyrovnává se ztrátou svého dítěte. Francouzská herečka Charlotte Gainsbourgová byla za film v Cannes odměněna cenou pro nejlepší ženský herecký výkon. Film obsahuje šokující, explicitně sexuální a násilné scény, které v Cannes vyvolávaly odpor i obdiv. „Jde o silně kontroverzní film, a kdyby jej nenatočil Lars von Trier, nejspíš by reakce na něj byly ještě odmítavější než ty, které zaznamenal v Cannes,“ říká Zaoralová.

Vary přivezou z Cannes i další filmy slavných režisérů, které se objevily v hlavní festivalové soutěži. Pedro Almodóvar s Penelope Cruzovou na Croisette představili Rozervaná objetí (Los Abrazos Rotos), Park Chan-wook pak hororovou, notně krvavou Žízeň (Bakjwi), která si odnesla cenu poroty dohromady s filmem Fish Tank Britky Andrey Arnoldové – všechny tyto filmy budou ve Varech k vidění. Dvěma filmy je zastoupena také canneská sekce Un Certain Regard. Jihokorejská Matka (Mother) vypráví o vztahu mezi matkou a jejím dospělým synem, který je podezřelý z brutální vraždy. Izraelské Široce otevřené oči (Einaym pkuhot) přinášejí milostný příběh lásky mezi řezníkem Aaronem a jeho novým pomocníkem Ezrim, která je poznamenaná tím, že se odehrává v ultraortodoxní židovské komunitě v Jeruzalémě.


Fish Tank

Následující dva filmy zaznamenaly ohlas v canneské paralelní sekci Quinzaine des Réalisateurs. Americký Humpday režisérky Lynn Sheltonové se stal senzací už v letošním Sundance, odkud si odvezl Zvláštní cenu poroty. Sleduje příběh dvou starých kamarádů, jejichž setkání rozčeří hladinu jejich dosavadního, poklidně heterosexuálního života. Ve stejné sekci byla k vidění i rakousko-italská Maličká (La Pivellina), která si odtud odvezla cenu Europa Cinemas za působivé ztvárnění příběhu o cirkusačce, která se stará o nalezenou dvouletou holčičku.

Na poslední chvíli se programovému oddělení karlovarského festivalu podařilo potvrdit ještě další vynikající snímek. Film Samson a Dalila (Samsona and Delilah) Australana Warwicka Thorntona v Cannes získal cenu Zlatá kamera pro nejlepší debut napříč sekcemi. Vypráví o lásce dvou teenagerů, kteří vyrůstají v domorodé komunitě australských Aboriginců.


Samson a Dalila

Téměř jistý je už i hlavní canneský vítěz, čerstvý nositel Zlaté palmy. Bílá stuha (Das weisse Band) rakouského režiséra Michaela Hanekeho se vrací do období před 1. světovou válkou, kdy v malé německé vesnici začne docházet k podivným rituálním zločinům. Umělecká ředitelka MFF Karlovy Vary doufá, že diváci festivalu nakonec budou mít šanci film vidět. „Pokládám Bílou stuhu za nejzávažnější film letošního Cannes a možná jeden z nejvýznamnějších filmů poslední doby vůbec,“ říká Eva Zaoralová.

Na festivalu ve Varech bude k vidění i jediný český zástupce v Cannes a zároveň vítěz studentské sekce Cinéfondation. Film Bába Zuzany Špidlové se představí ve výběru pěti filmů z Festivalu krátkých filmů Praha.

Většina filmů ze sekce Otevřené oči bude promítána v druhé polovině festivalu.