Hitler v hlavní soutěži karlovarského festivalu

26.6.2010

Letošních 12 filmů v hlavní soutěži karlovarského festivalu má opravdu pestrá témata. Oblíbené milostné trojúhelníky doplní strhující příběhy z války, tragické události v rodině, nebo psychologický thriller s 15-ti letou dívkou v hlavní roli. Co si vybrat dřív? Pročtěte si podrobně přehled.

Diago (Režie: Chi Zhang, Čína, 2010)
Film natočený u příležitosti desátého výročí předání portugalské kolonie Macao pod správu Číny se vrací do roku 1999 a prostřednictvím osobní pouti titulního hrdiny s portugalsko-macajskými kořeny otevírá téma hledání identity jednotlivce i celé společnosti na prahu nejisté postkoloniální existence. Jeho režisér soutěžil na 43. MFF KV s filmem
Šachta.

Jsou věci, které nevíš (Režie: Fardin Saheb Zamani, Írán, 2010)
Noční taxikář Ali Mosaffa jezdí „špinavými ulicemi“ Teheránu a v rámci své práce se střetává s nejrůznějšími lidmi. Důležitou roli mezi jeho zákazníky začne hrát krásná, osamělá Leila… S odkazem na Scorseseho
Taxikáře (1976) nabízí debutující režisér Fardin Saheb Zamani melancholické, znepokojivé drama, vyprávějící o odcizenosti a různých rolích, které lidé sobě i druhým přidělují.

Bratr a sestra (Režie: Daniel Burman, Argentina, Uruguay, Španělsko, 2009)
Oba jsou sami. Potřebují jeden druhého a zároveň se nenávidí. Sourozenci Marcos a Susana se po smrti matky nemohou zbavit starých ran, jitřících jejich paměť. Když Susana prodá matčin byt, připraví o domov svého bratra, který péči o matku obětoval celý svůj život. Marcosova potřeba žít se objeví až v okamžiku, kdy ho sestra přinutí přesídlit z Buenos Aires do Uruguaye…

Jiné nebe (Režie: Dmitri Mamulia, Rusko, 2010)
Přesun otce a syna z uzbecké stepi za nezvěstnou matkou do Moskvy je odsoudí k tristnímu údělu gastarbeitrů. Vidíme záznam žití a bytí lidí na okraji. Tak jako oni nevnímají omamný svět metropole, cizorodé prostředí nevnímá jejich bolestnou samotu. Jsou jen zbožím na dravém trhu práce.

Sladké zlo (Režie: Olivier Coussemacq, Francie, 2009)
Francouzský režisér Olivier Coussemacq debutuje psychologickým thrillerem o patnáctileté dívce, která se vnutí staršímu manželskému páru. Přivedla ji do domu soudce van Eycka a jeho ženy skutečně jen náhoda? A co z toho, co Céline vypráví o své minulosti, je pravda? Je dívka vetřelcem, anebo naopak obětí?

3 sezóny v pekle (Režie: Tomáš Mašín, Česká republika, Německo, Slovenská republika, 2009)
Rok 1947. Devatenáctiletý Ivan je ztělesněním snů a ideálů doby. Samolibý, provokatérský básník nachází porozumění u svobodomyslné Jany a společně s ní prožívá konec všech nadějí: komunistický režim po únoru 1948 odhaluje svou represivní tvář… Tomáš Mašín se ve svém debutu volně inspiroval autobiografií levicového undergroundového guru Egona Bondyho. Výtvarně efektní retrosnímek získal tři České lvy (kamera, zvuk, představitel hlavní role Kryštof Hádek).

3 sezóny v pekle (foto: kviff.com)
3 sezóny v pekle (foto: kviff.com)

Hitler v Hollywoodu (Režie: Frédéric Sojcher, Belgie, Francie, Itálie, 2010)
Životopisný dokument o Micheline Preslové se mění v napínavé pátrání po dlouho utajované pravdě o evropském filmu. Mystifikační dokumentární thriller odhaluje netušený komplot Hollywoodu proti evropské kinematografii. Ve snímku se objevuje řada režisérských i hereckých hvězd. Lahůdka pro všechny milovníky filmu.

Kuky se vrací (Režie: Jan Svěrák, Česká republika, Dánsko, 2010)
Malý Ondra má astma, a tak mu maminka vyhodí do popelnice starého plyšového medvídka Kukyho. Před spaním Ondra sní o tom, že milovaná hračka se chce vrátit ze skládky domů. V klukovské fantazii medvídek zbloudí v lese obývaném podivuhodnými bytostmi… V éře dokonalých počítačových simulací reálného světa se režisér Jan Svěrák vrací k přirozenosti: podobně jako ve svém krátkém snímku
Ropáci (studentský Oscar 1988) kombinuje ručně voděné loutky s přírodním prostředím.

Matka Tereza od koček (Režie: Paweł Sala, Polsko, 2010)
Film je volnou rekonstrukcí skutečné události, která před léty otřásla Polskem. Ve zpětně odvíjeném ději autor pátrá po pohnutkách zvrhlého zločinu. Kdy a jak vzklíčilo iracionální zlo? Vyplynulo z rodinných poměrů, nebo vrahy oslovily zvrácené hodnoty aktuálního „ducha doby“?

Moskytiéra (Režie: Agustí Vila, Španělsko, 2010)
Příběh dobře situované městské rodiny, žijící v pocitu permanentní viny: matky vůči dítěti, otce vůči domácí asistentce a syna vůči jakémukoli druhu života, především k opuštěným psům a kočkám, které sbírá na ulici. Sám se uzavírá za bariéru mlčení… Snímek, jehož scénář označila Geraldine Chaplinová (jež v něm ztvárnila němou roli) za jeden ze tří nejlepších, jaké kdy četla.

Zůstane to mezi námi (Režie: Rajko Grlić, Chorvatsko, Srbsko, Slovinsko, 2010)
Stárnoucí, ale stále šarmantní Nikola v podání uhrančivého Mikiho Manojloviće rád sdílí lože s více ženami. Zaslouží si potrestat spíše za to, jak lže manželce, nebo jak zneužívá milenku? Komediálně přímočarý film o složitých věcech v soudobé společnosti aneb i pomalým spermiím se dá smát.

Truchlení pro Annu (Režie: Catherine Martin, Kanada, 2010)
Elegantní stárnoucí Françoise se těší z úspěchu své dcery, která však záhy přijde o život. Zdrcená žena se rozhodne pro únik do samoty i stažení do svého nitra. Snímek nabízí citlivé a esteticky vytříbené drama o tom, jak se vyrovnat s těžkou životní situací, ale i o tom, zda může umění léčit.

Přehledy všech filmů z dalších soutěžních sekcí najdete na www.kviff.com.