- RubrikaNEWS

EXKLUZIVNĚ: Podvodů na předváděcích akcí stále přibývá. Vyzpovídali jsme jednu z obětí

3.2.2013

Určitě jste už někdy také našli ve své poštovní schránce pozvánku na nějakou předváděcí akci, s příslibem dárků i chutného oběda. Tyto akce jsou zpravidla orientovány na ranní a dopolední hodiny v běžném pracovním týdnu, takže se jich v podstatě mohou účastnit jen osoby, které již nepracují. Tedy spíše osoby důchodového věku nebo zdravotně práce nezpůsobilí. Nechci mluvit o osobách věkově starších, ale pravdou je, že právě na ně jsou tyto akce směrovány.  Jsem sice mladší, ale z prožitků mých známých znám některé metody a praktiky, které prodávající na akcích uplatňují. Tady je příběh mého příbuzného, který se podobné akce osobně zúčastnil.

Vše začíná tím, že vám do poštovní schránky přijde dopis (pozvánka) na nějaký výlet, případně na předváděcí akci. Autobus vás vyzvedne v okolí místa bydliště, dopraví vás na neznámé místo. Zpravidla do malé obce, kde v té době nenajdete jiný kulturní zážitek, než konanou předváděcí akci. Ostatní se s menšími obměnami odvíjí podle stanoveného scénáře….

Úvodní vlídné přijetí

Když dojedete na místo a ještě sedíte v autobusu, přistoupí k vám 1-3 osoby, které vás jménem společnosti přivítají. Požádají vás, abyste přešli do sálu místního kulturního zařízení. Na každém místě už leží poukaz a sklenka s vínem na uvítací přípitek.

Následně začne celá předváděcí akce. Prodávající hovoří o výletech, či o výrobcích (cca 4-6 hodin). Samozřejmě, že jejich výrobky jsou nejlepší a nejkvalitnější a s ohledem na tyto vlastnosti proti jiným firmám i nejlevnější. I jimi organizované zájezdy a zajišťované služby jsou cenově velmi nízké. Tyto firmy totiž dokáží do dané destinace dopravit mnoho zájemců a tak i na místě zajistit dobré podmínky.  V polovině  akce, daleko za pravým polednem, se vám dostane  slibovaného obědu.

O výhru se musíte přihlásit

Někdy již v průběhu dopolední prezentace, ale hlavně po obědě vše vrcholí. Máte-li zájem o konkrétní věc – přihlaste se. Prodávající si vyberou vyplněné kupony, které na počátku ležely před vámi a vhodí je do slosovacího bubnu. „Nepotřebujeme platit reklamu v rozhlasu či televizi. Nám dělají reklamu spokojení zákazníci. A jelikož tak na reklamě ušetříme, můžeme si dovolit přispět vám na výrobky, o které máte zájem.“ K prvnímu losování je určena finanční prémie 10.000,- Kč, k druhému 15.000,- atd. a vrcholem je zlatý kupón. V podstatě můžete získat zboží v nabízené hodnotě 120-ti tisíc, jste-li ochotni zaplatit zhruba 30.000,- Kč.

Jinou formou je „obálková metoda“.  Prodávající vyzve účastníky o zvednutí ruky, kteří mají zájem o prezentovaný výrobek. Těm je pak rozdána zalepená obálka. Samozřejmě tomu předchází informace, že v některé obálce je sleva, nazvěme ji bronzová, v jiné stříbrná a v další zlatá. Případně je v některé usmívající se smajlík, v jiné smutný – prohrávající. Pozor, obálku však  sami otevřít nesmíte!

Když jsou obálky rozdány, jste vyzváni odebrat se ke stolu, kde má prodávající obálku před vámi rozlepit (většinou ji však otevírá, když na něho není vidět). Z vlastní zkušenosti vím, že v obálce jsou oba lístky, jak smutný smajlík s nápisem “ Omlouváme se, nevyhráváte“, tak tam je i ten vítězný a je jen na prodejci, jak vás odhadne. Buď vytáhne ten výherní nebo nevýherní. Posuzuje, zda jste ochotni nakupovat bez ohledu na okolnosti. Zda jste ochotni nakupovat jen v případě výhry a nebo zda vůbec nic nekoupíte, i když vás bude přesvědčovat. Zjišťuji, že podstatou prodejce je získat alespoň třetinu prezentované ceny. V tomto směru informační show probíhá.

„Vyhrajete-li“,  jste pozváni k jinému stolu, kde na vás čekají další skleničky s šampusem, případně dalším občerstvením pro tzv. VIP zákazníky. Závěr je tedy zřejmý… Můžete si odnést vybavení v hodnotě cca 90.000,- Kč atd., ( což jsou podle firmy – reklamní peníze), ale nic není zadarmo. Musíte dát alespoň třetinu (30 tis. Kč).

Pokud odmítnete, nebojí se urážet

Pokud byste v tomto bodě chtěli nabídku odmítnout, budete vystavováni urážkám ( deb***, zmr***, …) a občas to zajde podle některých lidí do extrému, že je ani neodvezou zpět domů. O tom už bylo několik televizních reportáží. Můj příbuzný se s těmito zmiňovanými „fintami“  také setkal, naštěstí ne s těmi extrémními. Na jedné z předváděcích akcí obdržel po přihlášení obálku a už věděl, že se v ní nachází obě poukázky. Když se prodávajícího zeptal, kterou poukázku vytáhne, byl nazván již zmiňovanými urážkami a následně byl veřejně nazván i neplatičem, „vyžírkou“ apod. Na opakovanou písemnou stížnost po několika měsících dostal odpověď: „Naše společnost předváděcí akce neprovozuje. Zřejmě jste se zúčastnil předváděcí akce jiné společnosti.“

Proto znalé osoby a specialisté radí: „Raději se takových akcí nezúčastňujte ! Řada věcí je ve stejné, ne-li lepší  kvalitě a za přijatelnější ceny k dispozici u autorizovaných prodejců seriózních firem i v běžných obchodech.“

Miroslav Varga

Sám sebe bych popsal jako takového "píšícího zahrádkáře", neboť vždycky, když mám chuť něco okopat nebo zasít, usednu ke klávesnici a neodlepím od ní prsty. Pracuji rád pro Mezinami, i když v současnosti trošku zanedbávám... Snažím se zde psát články, které lidi baví, které se čtou. Je jen na vás, zda je přijmete...