- Rubrika

Dny kritiků Variety nabídnou opět filmy všech žánrů – britský horor, maďarský muzikál i českou Červenou Karkulku

26.5.2009

Časopis Variety otiskl víc filmových recenzí než jakýkoliv jiný časopis na světě, tak proč nepožádat jeho filmové kritiky o sestavení programu představujícího nové evropské tvůrce?

Z této premisy vycházeli organizátoři MFF Karlovy Vary, když před lety založili sekci Dny kritiků Variety a přizvali ke spolupráci European Film Promotion (EFP) jako hlavního partnera. „Rok 2009 je dvanáctým rokem trvání tohoto velice plodného partnerství a uplynulé roky s k prasknutí plnými sály jen potvrzují úspěch tohoto programu,“ říká Renate Rose, výkonná ředitelka organizace European Film Promotion, která se na prezentaci filmů a režisérů přímo podílí. „Dny kritiků Variety se staly jednou z nejdůležitějších festivalových přehlídek nadějných mladých filmařů,“ potvrzuje Steven Gaydos, jeden z výkonných ředitelů časopisu Variety. Stejně jako v minulých letech představí režiséři své snímky veřejnosti a tisku během dvou festivalových dnů (5. – 6. 7. 2009).


_
Mezi deseti filmy jsou tři filmové prvotiny a pět druhých snímků. Program byl sestaven kritiky Variety a koordinován předním mezinárodním kritikem Variety Derekem Elleyem. „Snažíme se zařazovat filmy, které jsou svěží a zábavné, které nezbytně nenaplňují typické představy o dané zemi a možná dokonce byly přehlédnuty,“ říká Elley. „Na rozdíl od spousty festivalových dramaturgů neděláme rozdíl mezi komerčními a uměleckými věcmi.“ To odráží skladba filmů, která mimo jiné dokazuje, že podařené žánrové snímky nejsou jen výsadou americké kinematografie.

Ve výběru je po delší době znovu i český film. Maria Procházková slavila s něžným snímkem Kdopak by se vlka bál úspěchy i na mezinárodním poli, film byl uveden v sekci Panorama na festivalu Berlinale, kde si vysloužil vřelé přijetí publika. „Zařazení do sekce Dny kritiků Variety mi udělalo velkou radost, protože sama ve Varech chodím na filmy v této sekci,“ říká režisérka Maria Procházková, která zároveň zařazení filmu do sekce považuje za významné doporučení pro mezinárodní publikum. „A osobně už jen účast v sekci beru jako určité ocenění,“ dodává.

Mariu Procházkovou ve výběru Variety doplňuje devět dalších nadějných režisérů z celé Evropy. Švéd Fredrik Edfeldt přiveze poetický, přízračný portrét dětství ve filmu Dívenka (Flickan), za který si odnesl cenu pro nejlepší debut z letošního Berlinale. Devítiletá introvertní holčička na venkovské samotě tu činí své první osamělé kroky mezi světem dětství a dospělosti. Z Maďarska dorazí místní kasovní trhák Made in Hungaria, rock’n’rolový muzikál ze šedesátých let od režiséra Gergely Fonyóho. Vypráví o chlapci, který se v 60. letech s rodiči vrátí do komunistického Maďarska, aby tu po pobytu v USA poznal úskalí života v reálném socialismu. Konec milostného vztahu z 25 úhlů sleduje holandský režisér Noud Heerkens ve filmu Poslední rozhovor (Last Conversation). Známá herečka Johanna ter Steege v experimentálním snímku hraje právničku Annu, kterou v průběhu telefonické konverzace s expřítelem sleduje 25 kamer namontovaných na jejím jedoucím autě.


_

Suše ironický Tady a tam (Tamo i ovde) Srba Darka Lungulova sleduje dva příběhy odehrávající se na dvou kontinentech – deprivovaný Newyorčan Robert se ocitá kvůli dluhům v chaotickém Srbsku, zatímco srbský imigrant Branko v New Yorku. Jednu z rolí ve filmu ztvárnila americká zpěvačka z 80. let Cyndi Lauper. Hororový krvák Děti (The Children) Brita Toma Shanklanda vypráví o dvou rodinách, jejichž děti se na společných vánočních prázdninách začnou podivně měnit a obracet se proti svým rodičům, což oslavy svátků klidu změní v boj o přežití. Svérázná lovestory vlámského režiséra Pietera Van Heese Temná mysl (Dirty Mind) je tragikomedií o nesebevědomém muži, který po nehodě získá sebevědomí s náhle nalezenou novou identitou, kaskadérem Tonym T. Taktéž komediální Drobný zločin (Mikro eglima) kyperského Řeka Christose Georgioua sleduje jednoho frustrovaného policistu při vyšetřování smrti tuláka na zapadlém řeckém ostrůvku. Katalánec Patxi Amezcua představí napínavou detektivkou a akční thriller v jednom ve snímku 25 karátů (25 Kilates), kde se setkávají vymahač dluhů ábel a zlodějka aut Kay. A roadmovie Buick Riviera Chorvata Gorana Rušinoviće přenáší staré bosenské spory na zasněžené silnice Severní Dakoty, kde se setkávají dva muži z bývalé Jugoslávie. Jednu z hlavních rolí ve filmu ztvárnil Slavko Štimac, známý i z Kusturicova Život je zázrak.