- Rubrika

Cirkus Havel aneb My všichni jsme Láďa, podívaná o dvou dílech

24.11.2008

Divadlo Husa na provázku získalo exkluzivní souhlas Václava Havla k vytvoření scénické montáže z jeho textů. Touto „havlovskou inventurou“ chce divadlo přenést klasika z polic knihoven zpátky do našeho světa- a zároveň tak přičinit druhý díl k loni započaté trilogii Perverze v Čechách o české národní identitě, o naději- a zdrojích vykoupení ze svých chyb.

Spoluprací režiséra Vladimíra Morávka a dramaturga Petra Oslzlého vznikl scénář, v němž se cituje z Havlových dramatických i jiných textů – např. z Rodinného večera, Ztížené možnosti soustředěn, Zahradní slavnosti, Vernisáže, Motýla na anténě, Audience ad., ale i Dopisů Olze, rozhovorů s Karlem Hvížďalou Prosím stručně, ve druhé půli se objeví podstatná část z poslední autorovy hry Odcházení. Nejde však o nahodilý sumář, nýbrž o důkladně komponovaný celek, v němž se často jednotlivé útržky z her, jejich postavy, situace dostávají v novém kontextu do nečekaného světla, často i protichůdného původnímu vyznění.
Finále montáže pak Václav Havel napsal speciálně pro provázkovskou inscenaci, v níž také vůbec poprvé zazní píseň Postupujícímu šeru navzdory, kterou v roce 1968 Václav Havel napsal pro Martu Kubišovou. Ta píseň nazpívala až o čtyřicet let později na hudbu Daniela Fikejze.

Úryvky Havlových textů, které tvoří hlavní linku příběhu o selhání, naději, pravdě a lásce v Čechách, se potkávají s útržky z románu úspěšného polského prozaika a novináře Mariusze Szczygila Gottland, jež pomáhají v jakési dokumentární rovině dokreslit absurditu, perverzi, schizofrenii doby normalizace- ale i let docela nedávných.

Příběh muže, intelektuála, umělce – jehož v inscenaci hrají tři různí herci (Petr Jeništa, Robert Mikluš a Jiří Hajdyla)- se prolíná s historickými událostmi a společenskými změnami v naší zemi od konce šedesátých let až do současnosti. Zápasem hlavního hrdiny o svou duši“, celistvost, čest, svědomí odkazuje příběh k faustovskému tématu. Zároveň lze dešifrovat literární přesahy směrem k Shakesperovu Králi Learovi , Čechovovu Višňovému sadu, Komenského Labyrintu světa…nebo Beckettovu Čekání na Godota.

Podstatnou součástí inscenace je hudba, dílem od Daniela Fikejze, dílem složená z dobových šlágrů, interpretovaných skupinou Meteor z Prahy, s níž si do Cirkusu Havel přijdou zazpívat i Karel Gott, Marta Kubišová, Hana Zagorová, Karel Kryl a bůhvíkdo ještě. Jednou přeletí i Včelka Mája-

Vše vytváří divokou groteskní férii, v níž se skloňují v několika pádech slova Člověk, Ďábel, Bůh, Láska a Naděje, Čech a Nekonečno. Jde přitom nejen o drama existenciální, nýbrž i zábavné- třebaže úsměv poměrně často tuhne na rtech. Je to ze všeho nejvíc divadlo neklidu, ironická psychoanalýza naší společnosti. Je to ovšem také varování. Ne všemu se nejspíš bude dát úplně rozumět, leccos leckoho nejspíše popudí -ale snad i rozesměje. Protože legrace je jeden z nejúčinnějších způsobů, jak sdělovat vážné věci. Řekl nám Václav Havel….

Cirkus Havel aneb My všichni jsme Láďa

Druhý díl projektu Perverze v Čechách
Montáž z textů Václava Havla

Scénář: Vladimír Lad. Morávek a Petr Ladislav Oslzlý ( s laskavým svolením V.H.)
Hudba: Daniel L. Fikejz
Pohybová spolupráce: Ladislava Qaša Kvasnicová
Kostýmy: Eva Ladislava Morávková
Scéna: Martin L. Ondrúš
Dramaturgie: Lucie Lad. Němečková
Režie: Vladimír Lad. Morávek

Hrají:
Alena Ambrová, Michal Bumbálek, Andrea Buršová, Michal Dalecký, Jiří Hajdyla, Vladimír Hauser, Ivana Hloužková, Jiří Jelínek, Petr Jeništa, Jiří Kniha, Jan Kolařík, Anežka Kubátová, Kateřina Mančalová, Robert Mikluš, Gabriela Štefanová, Eva Vrbková, Jiří Vyorálek

Hlas Václava Havla

a Meteor z Prahy: Tonda Julina – bicí, Radim Hanousek nebo Jan Vašina – saxofon, Jan Zrzavý nebo Radim Hanousek – kytara, Marek Abrahám – baskytara, Štěpán Baloun – klávesy a nesmělý tikot

foto: provazek.cz