Známé osobnosti lákají v hravém videu mladé lidi, aby šli 20. a 21. října k parlamentním volbám. Jaké bylo jejich poprvé prozrazují v kampani Tvoje poprvé Tomáš Klus, Natálie Kotková nebo Adam Mišík. Kampaň poběží až do voleb na sociálních sítích a webových stránkách tvojepoprve.cz.
Středobodem kampaně je dvojsmyslné video plné známých českých tváří. Osobnosti, mezi které patří modelka Natálie Kotková, zpěvák Tomáš Klus, tatérka Duhovka, blogerky z A Cup of Style, zpěvák Adam Mišík, dokumentarista Janek Rubeš, návrhářka Alex Monhart, malířka Léna Brauner a herec Vincent Navrátil se v něm svěřují, jaké bylo jejich poprvé a odlehčenou formou vyzývají mladé, aby přišli k volbám.
„České politické strany nevěnují mladým lidem v kampani pozornost, protože tato skupina chodí k volbám velmi málo a pro strany je tak zajímavější zaměřit se na starší lidi. Volby jsou ale i pro mladé, a proto jsme se rozhodli pozitivně motivovat generaci nejmladších voličů“ říká spoluautorka projektu Alžběta Králová z Institutu politického marketingu. Celá kampaň je zcela politicky neutrální: neříká se v ní, koho volit, ale zdůrazňuje, že je důležité se voleb zúčastnit.
Kampaň cílí především na prvovoliče a mladé lidi ve věku 18-26 let, jejichž volební účast se pohybuje okolo pouhých 25 procent. Je to nejméně ze všech ostatních věkových skupin. „Jít k volbám není ani trapné, ani zbytečné. Naopak! Rád jsem se podílel na tomto projektu, abych mohl všem mladým vzkázat, že každý hlas se počítá, a že jedině společně můžeme něco změnit,“ okomentoval svou účast ve videu zpěvák Adam Mišík.
Kolik lidí by mohlo jít letos poprvé k volbám? V Česku by mělo být přibližně 100 000 lidí ve věku 18 let, kteří ještě nikdy nemohli v žádných volbách volit a kolem 360 000 lidí ve věku 18-21 let, kteří v roce 2013 nemohli volit ve volbách do Poslanecké sněmovny. Celkový potenciál věkové skupiny 18-26 let odhadujeme na necelý milion voličů.
Na podporu volební účasti mladých se pod heslem “Běžíš? Volíš!” uskuteční v předvečer otevření volebních místností 19. října běh Runczechu v čele s dalším ambasadorem, badmintonistou Petrem Koukalem. U příležitosti běhu jsme natočili speciální spot s Petrem. Ve stejnou dobu vyběhnou také ambasadoři Mattoni FreeRunners, kteří se v rámci tohoto pravidelného běhu zapojí po celé České republice na více jak 80 trasách. Za účelem vyjádření podpory volební účasti se zapojení běžci vyfotí s volební obálkou.
Do kampaně se může zapojit každý. Stačí se vyfotit s volební obálkou a umístit ji na sociální sítě s hashtagem #tvojepoprve, #jataky, #spolecne, #jdemevolit a vyjádřit tím, že se voleb zúčastníte. Nezapomeňte si také udělat selfie u volební urny a motivovat tím ostatní.
Autorem kampaně je Institut politického marketingu (IPM), který se dlouhodobě snaží o kultivaci a profesionalizaci oboru politického marketingu v České republice. Partnery projektu se staly Česká spořitelna, Nadace Karla Janečka, Nadace Via a společnost Strunal Schönbach. Kampaň podporuje i LEO Express, který spot nasadil do všech svých vlaků po celé České republice a RunCzech, se kterým IPM organizuje předvolební běh. Mediálním partnerem je také New Age Advertising, jež zajišťuje kinoreklamu pro síť multikin Cinema City v České republice, Cinema City bude tento spot od zítřka (11. 10.) pouštět před všemi filmy (kromě dětských) v kinech po celém Česku.