K letošnímu dvacátému výročí sametové revoluce z roku 1989 připravil karlovarský festival speciální programovou sekci 20 let svobody.
„Za těch dvacet let se běh času zrychlil, přicházejí nové události a pro mnohé z nás, kteří tu dobu prožili, se tyto časy jeví velmi vzdálené,“ říká prezident festivalu Jiří Bartoška, který novou sekci vymyslel i proto, že pro několik generací, které se mezi tím narodily nebo vyrostly, je tato doba až neuvěřitelnou minulostí z filmů pro pamětníky. „Jsme přesvědčeni, že je záslužné a především potřebné si připomenout, že jednou z těch zásadních změn, které rok 1989 přinesl, byla svoboda vyjádřit svůj názor či tvořit podle svého talentu a schopností,“ objasňuje Bartoška záměr sekce.
Je to díl Zuzana a Stanislav, který vyostřeně zaznamenává různé cesty, jimiž se život lidí žijících v éře nesvobody ubíral po sametové revoluci. „Zatímco muž v tomto filmu dokázal aktivně využívat možností, jaké mu přítomnost poskytuje, žena se spokojila s pasivním přístupem k životu,“ charakterizuje Zaoralová.
Režisérka filmu Helena Třeštíková mluví o úskalích natáčení za minulého režimu. „V době nesvobody měly některé výpovědi před kamerou úplně jinou hodnotu než dnes. Mezi filmaři a diváky v dobách nesvobody existovalo zvláštní spiklenectví a občas se podařilo nějaká „výbušná“ sdělení do filmu propašovat a diváci to dokázali náležitě ocenit. To byla veliká vítězství,“ vzpomíná, zároveň ale dodává. „Filmování tehdy bylo možná větší „vzrůšo“, ale já rozhodně preferuju dnešní svobodu.“
„V nejnovějším filmu Julia Machulského je minulost a přítomnost nahlížena v komediálním klíči,“ říká Zaoralová, která jako příklad opačného, těžšího přístupu zmiňuje další film ze sekce, ruskou Babku, která se v roce 2003 utkala v hlavní soutěžní sekci MFF a jejíž hrdinka řeší problémy spíše „tragicky existenční“.
Živoucí klasik maďarské kinematografie István Szabó je pak v sekci zastoupen filmem Milá Emmo, drahá Bětko, v němž v roce 1992 vyprávěl tragický příběh dvou bývalých učitelek ruštiny, které si po převratu zkouší vydobýt původní společenský status i v nových poměrech. Film byl úspěšný na festivalech, z Berlína si odvezl cenu ekumenické poroty a stříbrného Medvěda, na evropských filmových cenách vyhrál cenu za nejlepší scénář.
Proslulost si pouhé tři roky od premiéry už získal i německý film Životy těch druhých, nositel Oscara z roku 2007 za nejlepší cizojazyčný film od režiséra Floriana Henckela von Donnersmarcka. Film bodoval i na cenách BAFTA a na Evropských filmových cenách. Líčí ponurý život důstojníka tajné policie Stasi, který skrze každodenní špiclování proniká do života objektu svého pozorování, divadelního dramatika Dreymana.