- rubrikaFOOD

Zázrak zvaný banán. Každodenní porce dobré nálady

18.1.2015

Banán – podlouhlé žluté tropické ovoce. Velmi chutné, vhodné na přípravu mléčných koktejlů, ovocných pyré, k čokoládovému fondue, či jen tak ke svačině. Ale věděli jste o jeho zdravotních účincích?

Banán obsahuje tři přírodní cukry – cukrózu, fruktózu a glukózu kombinovanou s vlákninou, čímž dává okamžitou podpůrnou dávku energie. Podle výzkumu by postačily pouze dva banány jako dávka energie potřebná na vydání při 90ti minutového cvičení. Proto je velmi oblíbený u vrcholových sportovců. Zároveň pomáhá banán při podstatném množství léčebných procesů.

Nervy a stres: Banány mají vysoký obsah B vitamínů, které tiší nervový systém. Navíc je v banánu životně důležitý minerál, pomáhající normalizovat srdeční rytmus, pomáhá dodávat kyslík do mozku a reguluje naši tělesnou hladinu vody. Pokud jsme ve stresu, náš metabolický poměr se zvyšuje, a tak snižuje naši hladinu potasia, kterou banán vyrovná.

Deprese: Banán obsahuje tryptophan. Druh proteinu, který tělo dokáže přeměnit na serotonin – hormon radosti a dobré nálady. Proto lidé trpící depresí (alespoň velká část) pociťují zlepšení hned po jeho požití a cítí se šťastněji.

PMS: Pro ženy trpící premenstruačním syndromem je ideální banán jako doplněk vitamínu B6, který zreguluje hladinu glukózy v krvi, což značně účinkuje na jejich náladu.

Anémie: Vysoký obsah železa v banánech dokáže stimulovat hemoglobin v krvi a pomáhá v případě anémie.

Krevní tlak: Vysoký obsah potasia a nízký obsah soli jsou perfektním nástrojem v boji proti krevnímu tlaku. Navíc, US Food and Drug Administration právě povolila banánovému průmyslu, aby mohl oficiálně vyhlašovat schopnosti tohoto ovoce na snižování rizik vysokého krevního tlaku a infarktu.

Pomoc při učení: Na snídani, svačinu a oběd dostávalo 200 studentů po dobu zkouškového období banánovou potravu. Ukázalo se, že banán je ideální prostředek na zvýšení výkonnosti jejich mozku. Výzkum dokázal, že toto ovoce dokáže pomáhat a dělat studenty mnohem soustředěnějšími.

Trávení: Díky vysokému obsahu vlákniny v potravě tvořené banány pomáhá upravit činnost trávicího traktu do normálu a pomáhá překonat problémy bez použití laxativ.

Kocovina: Jeden z nejrychleji zabírajících způsobů odstranění poopicových stavů je udělat si banánovo mléčný šejk oslazený medem. Banán utiší žaludek a s pomocí medu vybuduje nazpět zničenou hladinu cukru v těle, zatímco mléko utiší a znovu  zavodní váš systém.

Ranní bolesti: Pár kousků banánu mezi jídly pomáhá udržet hladinu cukru v rovnováze a odstraňuje ranní bolesti.

Komáří bodnutí: Předtím než sáhnete pro krém na ošetření bolestivého vpichu po komárech, zkuste potřít bolestivé místo vnitřkem z banánové slupky. Velké množství lidí zjistilo, že banán je neuvěřitelně účinný ve snížení pálení a podrážděnosti pokožky.

Kouření: Pro lidi, kteří se poušejí přestat kouřit, je tady opět banán. Vitamíny B6, B12 obsažené v banánech – potasium a magnézium – pomáhají tělu dostat se z nikotýnového absťáku.

A to není zcela všechno. Snižuje riziko infarktu až o 40%, upravuje činnost trávicího traktu, či reguluje nadváhu. Banán se prostě vyplatí jíst, ať už s problémem, nebo bez. Jako prevenze je tohle jedinečné tropické ovoce ideální přírodní prostředek, který pomůže při velkém množství nemocí. Ve srovnání s jablkem, má v sobě čtyřnásobně více proteinů, dvojnásobně více uhlohydrátů, třikrát víc fosforu, pětkrát více vitamínu A a železa, a dvojnásobek jiných vitamínů a minerálů. Tak si přidejte banán do svého každodenního jídelníčku, uvídíte, že vám bude dělat jedině dobře.

Sdílet
Podobné články

1 Comment

  1. A napsal:

    hodně hodně banánů !

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *