Za baletem Pas de troi stojí Attila Egerházi, Mario De Rose a Pavel Šporcl

Baletní soubor Jihočeského divadla nastudoval pro svoji první premiéru letošní sezony (27. 11.) dvě choreografie Attily Egerháziho – Sounds and pictures a Lost and found. Autor přizval k hudební spolupráci zajímavé osobnosti, jimiž jsou Mario...

Ceske Budejovice,Jihoceske divadlo,balet,Attila Egerhazi

Baletní soubor Jihočeského divadla nastudoval pro svoji první premiéru letošní sezony (27. 11.) dvě choreografie Attily Egerháziho – Sounds and pictures a Lost and found. Autor přizval k hudební spolupráci zajímavé osobnosti, jimiž jsou Mario De Rose a Pavel Šporcl. Celý večer nese název Pas de trois. Vychází z baletní terminologie, která označuje společné vystoupení trojice tanečníků. V přeneseném smyslu jde o spolupráci třech umělců.

Úvodní zhruba čtyřicetiminutovou část představení tvoří choreografie Sounds and pictures (Zvuky a obrazy), která je založená na primárních vjemech každého člověka. „Když se narodíme, vnímáme zvuky a obrazy. Tato baletní inscenace využívá spoustu metafor a je velmi abstraktní,“ vysvětluje šéf souboru Attila Egerházi, jenž prožívá v Jihočeském divadle poslední sezonu před avizovaným odchodem.

Hudbu pro první polovinu večera zkomponoval generální hudební ředitel Jihočeského divadla, skladatel a dirigent Mario De Rose. Orchestrální skladbu prolínají prvky elektronické hudby, k jejichž spoluvytvoření si autor přizval Mikuláše Malhockého. „Napadlo mě složit hudbu, která je hmatatelná a vytváří prostor. Z této myšlenky se zrodila potřeba spojit orchestr s elektronickými prvky. Obě složky se v dialogu spojují a zase rozcházejí,“ říká De Rose.

Ceske Budejovice,Jihoceske divadlo,balet,Attila Egerhazi

Sounds and pictures doprovází divadelní orchestr řízený dirigentem Janem Bubákem. Hudební složku Lost and found (Ztracené a znovu nalezené) vytváří přímo na jevišti houslový virtuos Pavel Šporcl hrající na akustické (typické modré) housle a také elektrický nástroj vybavený looperem (smyčkovačem), z něhož vychází doprovodné tóny. „Devadesát pět procent mé hudební složky tvoří čirá improvizace na dané téma. Nemám žádné noty,“ usmívá se světově uznávaný umělec.

Tanečníci a houslista společně improvizují. Pro přibližně třicetiminutový blok mají připravená pouze určitá témata, jsou domluvení na některých rytmech a akordech. „Diváci spatří výsledek několika měsíců zkoušení, přemýšlení, hledání. Přesto bude každý večer jiný. Hudba postrádá přesně dané mantinely. Hodně záleží na mojí pozornosti, neboť hraji podle pohybů. Snad poprvé v dějinách baletu vznikla choreografie dřív, než hudba. Na první zkoušce mi soubor předvedl, co umí a podle čeho budu komponovat,“ prozrazuje Šporcl.

Ceske Budejovice,Jihoceske divadlo,balet,Attila Egerhazi

Balet Lost and found sestává z několika scén, v nichž se snoubí láska s přírodou. Vytvářejí pomyslné zrcadlo pro hledání odpovědi na otázku, co v životě nacházíme a ztrácíme. „Musím si pamatovat spoustu indicií, abych věděl, kdy zrychlit nebo skončit. Inspiroval jsem se Bachem, také Vivaldiho Čtvero ročními dobami a krásnou písní Ej, lásko, lásko. To je vše, co se týká již napsané hudby,“ doplňuje ke své obtížné roli virtuos, jehož tatínek Petr Šporcl půl století účinkoval v činohře Jihočeského divadla.

V představení Pas de trois tančí Gabrielle Abadie, Barbora Coufalová, Julie De Meulemeester, Tereza Hloušková, Sato Oikawa, Emma Peréz Sequeda, Cristina Porres Mormeneo, Graziano Davide Bongiovanni, Michael D´Ambrosio, Kairi Hayashida, Aleš Krátký, Zdeněk Mládek, Carlos Roncero Montes, István Varga. Scénu vytvořili Jaroslav Milfait (1. část) a György Árvai (2. část), autory kostýmů jsou Petra Lebdušková resp. Andrea T. Haamer. Choreografovi asistovali Barbora Coufalová, Cristina Porres Mormeneo a Béla Kéri Nagy.

Autor textu Ladislav Lhota, foto Jaroslav Sýbek

Ladislav Lhota

Jsem volný novinář, zaměřuji se na sport, kulturu, publicistiku.

Mohlo by se vám líbit...