Monday 29.8.2016

Podle Hrabalova návodu lze na jevišti pojistit před důchodem i drogistu

Autor článku:

|

20.1.2015

|

Rubrika:  

AktuálněDivadlo
Podle Hrabalova návodu lze na jevišti pojistit před důchodem i drogistu

Činoherní soubor Jihočeského divadla vstoupil do nového kalendářního roku v pátek 16. ledna premiérovým uvedením inscenace devítidílné Hrabalovy povídky Bambini di Praga. Jednotlivé části příběhu o lidech z periferie, pábitelech, kteří hledají štěstí a své místo na světě, propojuje skupina falešných agentů nabízejících penzijní pojištění. Dvouhodinový večer stojí na laskavém humoru a vytříbených hereckých výkonech.

Povedená trojice pojišťováků v době krátce před nechvalným únorem 1948 rafinovaně přesvědčuje živnostníky a obchodníky, aby se zbavili pocitu rostoucí nejistoty a upsali se jejich firmě Opora ve stáří. Uzavřená smlouva je pochopitelně spojená s vyplacením finanční zálohy. Dirigent (Martin Hruška j. h.), Uhde (René Šmotek) a Viktor (Ondřej Veselý j. h.) přibírají čtvrtého do party Františka Bucifala (Jiří Suchý z Tábora) a rozehrávají sérii gagů a groteskních situací, která bude mít nečekané rozuzlení.

Bucifal coby mladík s andělskýma očima vnese do partičky vykutálených lehkoživků svěží energii a prokáže nevšední talent, který mu umožní s lehkostí se pohybovat ve zločinném prostředí. Dokáže „udělat“ drogistu Pivoňku (Jan Dvořák), což se předtím nikomu nepovedlo. Nakonec si neodnese lup, ale odvede v želízkách dosavadní kumpány. „Hrajeme podvodníčky, kteří se živí podezřelým způsobem, ale mají se rádi. Třeba si ubližují, ale jsou kamarádi,“ líčí Martin Hruška, který se v Jihočeském divadle poprvé objevuje jako host.

Bambini di Praga, premiéra 16. 1. 2015, foto jh, Hruška, Šmotek, Hlaváčková, JS z Tábora

Dirigent (Martin Hruška), Uhde (René Šmotek) a Bucifal (Jiří Suchý z Tábora) tráví večírek s Nadjou (Věra Hlaváčková), která se také živí poněkud pochybným způsobem.

V dalších rolích defilují Tomáš Drápela (Řezník, Holič, Bloudek), Pavel Oubram (Lakýrník, Nulíček), Jiří Untermüller (Krause, Zahradník), Jan Kaštovský (Taneční mistr), kteří se v obraze z tanečního kurzu pro staší a pokročilé potkávají s ústřední čtyřkou. Pro nedostatek dam vytvoří komické páry v kalhotech. Do představení však zasáhnou i půvabné a bezchybné herečky Teresa Branna (Uršula), Věra Hlaváčková (Nadja), Táňa Kupcová (Řeznice, Manželka) a Jaroslava Červenková (Matka, Slečna Hroudová).

Za režijní pultík usedl Janusz Klimsza, jenž v Jihočeském divadle před šesti léty nastudoval drama Arthura Millera Čarodějky ze Salemu. Absolvent herectví ve Vratislavi resp. divadelní režie na pražské DAMU, nyní kmenový režisér Národního divadla moravskoslezského inscenoval Bambini di Praga již roku 2008 v Ostravě. „Pan Klimsza je jedním z posledních opravdových básníků jeviště. Stará škola. Nedá na zbytečné efekty a laciné triky. Cítí divadlo všemi smysly. Pracovat s ním je radost,“ oceňuje Jiří Suchý z Tábora.

Bambini di Praga, premiéra 16. 1. 2015, foto jh, Pavel Oubram, René Šmotek, J. Suchý z Táb

Bucifal s Uhdem získávají přízeň dalšího klienta Opory ve stáří, kterým je Lakýrník (Pavel Oubram, vlevo).

Scéna vytvořená Martinem Víškem sestává z několika obyčejných předmětů, hlavně židlí. Jevištní pozadí patří klavíru, který obsluhuje virtuos Sergej Perepeljatnik a dobovými melodiemi společně s garderobou od Tomáše Kypty vyvolává nostalgii po časech, které se nemohou vrátit. „Původní dramatizace, k níž jsme zůstali velmi pokorní, byla psaná pro Divadlo Na Zábradlí, kam se v podstatě nevejde žádná dekorace. Inscenátoři Václav Nývlt a Evald Schorm vymysleli formu, která zapojuje divákovu fantazii,“ připomíná Janusz Klimsza.

Spisovatel Bohumil Hrabal po návratu z vojenské služby v roce 1946 nastoupil jako zaměstnanec do Živnostenského fondu starobního a invalidního. Výpravy do živnostenských domácností mu otevřely zdroj často až neuvěřitelných situací, které zpracoval se svojí typickou živočišností a empatií k lidským slabostem. Povídka Bambini di Praga inspirovala nejen divadelníky, ale také filmaře. Dušan Klein natočil Andělské oči (1993), pátou kapitolu o kůžičkáři a amatérském výtvarníkovi zpracoval Evald Schorm do cyklu Perličky na dně (1964).

Autor textu Ladislav Lhota, foto Ján Honza





Autor článku

Ladislav Lhota

Jsem volný novinář, zaměřuji se na sport, kulturu, publicistiku.