Podivíni v Jihočeském divadle tančí pod Měsícem v úplňku

Jihočeské divadlo má za sebou první baletní premiéru v letošní sezoně. Šéf baletního souboru Attila Egerházi vytvořil tři choreografie Rekviem za mládí, Běh věků a Podivíni. Připomínají věhlasné skladatele Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka v...

01-_DSC7193

Jihočeské divadlo má za sebou první baletní premiéru v letošní sezoně. Šéf baletního souboru Attila Egerházi vytvořil tři choreografie Rekviem za mládí, Běh věků a Podivíni. Připomínají věhlasné skladatele Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka v Roce české hudby.

Představení o délce zhruba osmdesáti minut rozděluje přestávka na dvě části. První polovinu večera tvoří dvě choreografie. Rekviem za mládí je pohybovou zpovědí trojice žen, které se vyrovnávají s ubíhajícím časem. Provází je hudební motivy z Dvořákova koncertu pro violoncello a orchestr h moll – Adagio ma non tropo. Tančí Linda Svidró Schneiderová, Barbora Coufalová a Cristina Porres Mormeneo s alternacemi. V roli asistenta choreografie se poprvé ocitá sólistka baletního souboru Petronela Bogdan.

Druhá choreografie Běh věků se zaměřuje na putování a poutníky, hlavně v přeneseném smyslu slova vyjadřujícím procházení člověka životem a procházení života člověkem. Symbolický je výběr hudby k této pasáži, neboť poutníci kráčí Po zarostlém chodníčku, jak nazval Leoš Janáček svůj cyklus klavírních skladeb. K trojici tanečnic z Rekviem za mládí se v Běhu věků přidávají Aleš Krátký, Marek Strýček, István Varga a další sólisté a jejich alternace včetně hostů z Baletu Praha junior.

Podíl na přípravě choreografie má také Vlasta Schneiderová, pedagožka scénické praxe na konzervatoři Taneční centrum Praha, pod níž spadá Balet Praha junior. Kostýmy vytvořil Roman Šolc. Autor, režisér a dramaturg v jedné osobě, Atilla Egerházi, skládá hold Antonínu Dvořákovi a Leoši Janáčkovi. „Moje choreografická práce i umělecká vize je blízká hudbě i atmosféře, kterou tito skladatelé vyjadřují svými díly. Rád bych skrze taneční vyjádření učinil viditelným svět hudby,“ prozrazuje Egerházi.

Premiérové baletní představení nové sezony na jevišti historické budovy Jihočeského divadla graduje v pasáži nazvané Podivíni, podle níž je souhrnně označený celý večer. Attila Egerházi však doporučuje užívat anglický překlad Lunatics, který má základ v latině a přímo ukazuje na podstatu této choreografie. Tanečníci metaforicky vyjadřují, co všechno se může odehrávat v noci za měsíčního svitu. Nezvykle používají i hlas, když po vzoru některých našich čtyřnohých spolubydlících z planety Země vyjí na rozzářený Měsíc.

Podivíni neboli Lunatics uvedou scénu do pohybu za tónů Janáčkovy hudby, kterou vystřídají skladby amerického komponisty Johna Cage nebo Japonce Rjúičiho Sakamota a jako bonbónek zazní Straussův vídeňský valčík. „Měsíc působí na všechny živé tvory. Když je v úplňku, vnímají mnozí z nás jeho sílu odlišnými způsoby. Umělci se Měsícem inspirují a prostřednictvím transu dokáží vyjádřit nádheru prýštící z hlubin duše,“ říká Atilla Egerházi, jemuž coby baletní mistři asistují Béla Kéri Nagy a Petronela Bogdan.

V této choreografii dostává prostor celý baletní soubor Jihočeského divadla. Scénu realizoval Pavel Krejčí, kostýmy jsou znovu dílem Romana Šolce. Premiéra je poslední pod vedením odcházejícího ředitele Jiřího Šestáka. „Považuji to za symbolické zakončení ředitelské dráhy. Balet v nynější podobě je produktem mé pětileté práce. Zásadně se proměnil, vedle Národního divadla patří k české špičce a dosahuje mezinárodních kvalit,“ cení si Jiří Šesták.

Představení Podivíni využívá jednoduché kulisy, které umožňují snadný přenos do jiného prostoru. Vedení divadla hodlá komponovaný baletní večer uvádět na pódiích v celé republice, ale i v zahraničí, a oslavit tím nejen významné české skladatele, ale také prezentovat vysokou úroveň regionální kultury. Druhá premiéra v Jihočeském divadle se uskuteční 24. října, nejbližší reprízy jsou na programu 1., 18. a 22. listopadu.

Autor článku Ladislav Lhota, foto Ján Honza

Ladislav Lhota

Jsem volný novinář, zaměřuji se na sport, kulturu, publicistiku.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *