- RubrikaKULTURA

Kolaborující herečka v textu Elfriede Jelinek poprvé na českém jevišti

3.1.2018

Studio Rote a A Studio Rubín připravují na 27. leden 2018 uvedení hry Královna duchů rakouské spisovatelky a nositelky Nobelovy ceny Elfriede Jelinek. Herečky Gabriela Míčová a Lucie Roznětínská navážou na dřívější spolupráci a v režii Ondřeje Škrabala představí fiktivní monolog slavné herečky vídeňského Burgtheateru, která ráda manipuluje se svým publikem. Více informací a předprodej vstupenek na www.astudiorubin.cz.

Text Královna duchů rakouské dramatičky Elfriede Jelinek bude v Česku uveden úplně poprvé. Hlavní inspirací pro tento monolog byla kariéra herečky Pauly Wessely, která se proslavila nejen celoživotním angažmá na první rakouské scéně, ale také účinkováním v nacistických propagandistických filmech. „Lid jako svůj vlastní herec,“ je pouze jedna z vět, kterými si tato zasloužilá umělkyně plní životní plán převzetí moci nad svým publikem.

Zasadili jsme text do ‘nejlidovějšího’ kraje u nás, na Slovácko, do okolí Uherského Hradiště, které žije folklorem. I velkoměstská herečka se ovšem snaží o jakési lidové umění. V Česku totiž máme silnou tendenci si folklor idealizovat, přestože v sobě konzervuje ideje 19. století, včetně antisemitismu, čímž jednoduše podléhá radikálním ideologiím. Této falešné lidovosti pak dodnes zneužívají ikony veřejného života, které umí s jazykem pracovat lépe než ostatní. Slovácko, odkud rodina Jelinek pochází a odkud byli posláni do koncentračního tábora, má za sebou nepěknou fašistickou historii, potažmo i současnost,“ říká režisér Ondřej Škrabal. 

Rytmus celé inscenace se odvíjí od folklorních motivů a rytmů, snaží se ovšem o celospolečenskou výpověď. Zazní původní slovácký folklor, k vidění budou originální kroje, ale i propagandistické filmové materiály. Hlavní postavou v této inscenaci bude ovšem jazyk slavné herečky, který sám o sobě může znásilňovat, ubližovat a měnit společnost.

O roli zfanatizované herečky se na jevišti podělí dvě představitelky. Gabriela Míčová se v poslední době objevila například ve filmové trilogii Zahradnictví, snímku Já, Olga Hepnarová a mnoha dalších filmových i televizních rolích. Za jejím prozatím největším úspěchem stála role prostitutky Romi v inscenaci režiséra Dušana D. Pařízka (Divadlo Komedie) a následně i ve stejnojmenné filmové podobě Jana Hřebejka ODPAD MĚSTO SMRT, za které získala jak divadelní cenu Thálie, tak Českého lva za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli. Lucie Roznětínská působila v řadě pražských divadel, zazářila v zábavné one-man show Na stojáka. Stala se jednou z nejvýraznějších hereček tzv. Pokorného období v Činoherním Studiu v Ústí nad Labem. Herectví vystudovala na pražské DAMU, potom působila v divadle Labyrint v Praze, v A Studiu Rubín, v Činoherním studiu v Ústí nad Labem či strašnickém Divadle X10.

O Studiu Rote

Studio Rote založil v roce 2016 režisér Ondřej Škrabal, produkční Jakub Rálek a herec Marek Mikulášek. Začalo se formovat při přípravě inscenace textu Petera Handkeho Sebeobviňování ve Společnosti Franze Kafky. Mezi další projekty patří například inscenace autorské úpravy Havlovy Audience,  O. Škrabal: Bunkr (v rámci rezidence MeetFactory) nebo textu B.-M. Koltèse: Tu noc těsně před lesy (Divadlo X10) a scénická čtení Zrzavý/Urzidil/Škrabal: Čí je to bláhový sen?, V. Effenberger: Tlučte hrbaté!, P. Handke: Krásné dny v Aranjuez. Studio Rote se profiluje jako nezávislá angažovaná umělecká platforma, která usiluje o vytvoření zázemí pro dlouhodobou, především divadelní práci. Středem zájmu je „radikální“ činohra, tj. soustředění se na text a zkoumání brechtovského divadla prostřednictvím performativních, konceptuálních, hudebních, ale i čistě činoherních postupů.

Sdílet
Podobné články