Thursday 8.12.2016

Figarova svatba v Jihočeském divadle nezvykle divákovi ukazuje spolupráci zpěváků s orchestrem

Autor článku:

|

13.12.2014

|

Rubrika:  

Divadlo
Figarova svatba v Jihočeském divadle nezvykle divákovi ukazuje spolupráci zpěváků s orchestrem

První premiéru v netradičním sobotním čase (6. prosince) a druhou premiéru o dva dny později má za sebou novinka letošní sezony v podání operního souboru Jihočeského divadla, který do prostoru divadelního sálu v českobudějovickém Metropolu nastudoval inscenaci komické Figarovy svatby od W. A. Mozarta.

Dílo spatřili diváci poprvé ve Vídni roku 1786. Triumfální úspěch však sklidilo až ve Stavovském divadle, kde stál za dirigentským pultíkem osobně geniální komponista. Celkem pětkrát Mozart navštívil Prahu. Popáté v historii se Figarova svatba dává v Jihočeském divadle a rovněž popáté vstupuje do kariéry současného režiséra Josefa Průdka – rolí Figara absolvoval HAMU, zahrál si ji v Českých Budějovicích (1973), později v Národním divadle a tam režíroval i další nastudování.

Wolfgang Amadeus Mozart spolu s libretistou Lorenzo da Pontem vycházeli z literární předlohy Bláznivý den (v originále La Folle Journée, ou le Mariage de Figaro), kterou napsal Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais. Název dává tušit, že děj bude zamotaný a vpravdě bláznivý. Točí se kolem lásky a žárlivosti. V osmnácté ze svých dvaadvaceti oper skladatel mistrovsky vykresluje galerii větších i menších postav na čele s panským sluhou Figarem a komornou Zuzankou, kteří chystají svatbu v prostředí plném intrik.

Figarova svatba, Metropol, generálka 4. 12. 14, foto jh, Zuzanka s Figarem

Sluha a vtipálek Figaro (Lukáš Bařák) s komornou Zuzankou (Maria Bisso) v úvodním jednání plánují svatbu.

Režisér Josef Průdek, mimochodem, ač čerstvý sedmdesátník, tvůrčím způsobem nesmírně svěží, během své umělecké dráhy dostal Figara dokonale pod kůži a mohl si dovolit značně inovovaný přístup k provedení nejnovější inscenace. Velice odvážně umístil na pódium skoro padesátičlenný orchestr, který představuje nejen hlavní dekoraci, ale zároveň aktivně zasahuje do víru událostí a stává se jedním z herců.

Dirigent Mario De Rose na začátku druhé poloviny večera dokonce sehraje partičku golfu s hrabětem Almavivou (nepříliš sympatickým sukničkářem) a protože je úspěšný, sklidí živé reakce přítomých zpěváků i hudebníků, a zjevně si nakloní mile překvapené publikum. „Spolupráce jeviště a orchestru je tak zásadní, že jsem se rozhodl ukázat divákovi tu komplexnost. Mozartova opera to umožňuje svojí instrumentací a velikostí hráčského ansámblu,“ vysvětluje Josef Průdek.

Postavit orchestr včetně dirigenta za záda operních pěvců si režisér troufl po zkušenostech získaných před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově a samozřejmě v uměleckém souladu s Mario De Rosem, jemuž příslušelo hudební nastudování. Divák dostává jedinečnou příležitost sledovat, jakou koncentraci si vyžaduje opera od celého souboru, aby představení bylo rytmické, přesné a dynamicky vzrušující. Mizí přitom obvyklá bariéra tvořená orchestřištěm. Lidé z první řady si mohou se zpěváky potřást rukou.

Figarova svatba, Metropol, generálka 4. 12. 14, foto jh, hraběnka- M. Fajtová, hrabě Jiří Brückler

Hrabě Almaviva (Jiří Brückler) se dozvídá o citu pážete Cherubina k hraběnce Almavivě (Marie Fajtová).

Průdkovo pojetí se nutně muselo projevit v obsazení jednotlivých rolí, neboť vyžaduje od sólistů mimořádné hudební dispozice, vysokou profesionální úroveň a téměř kamerové herectví. V pěti hlavních úlohách alternují zpěváci, kteří se osvědčili na předních scénách, ale i vycházejícící hvězdičky, což je případ barytonisty Lukáše Bařáka, studenta čtvrtého ročníku AMU, jenž v postavě Figara zakouší první spojení s profesionálním divadlem. Střídá se s členem Národního divadla Milošem Horákem.

O Zuzanku se děli v poněkud exotické kombinaci jižansky temperamentní Maria Bisso s rodilou Japonkou Yukiko Šrejmovou Kinjo. Hraběte Almavivu představují člen Jihočeského divadla Alexandr Beň a mladý sólista Opery ND Jiří Brückler, hraběnkami jsou Marie Fajtová z ND a Petra Perla Nôtová, která na první české scéně zpívá Zuzanku. Pážete Cherubina střídavě ztvárňují Šárka Hrbáčková (absolventka budějovické konzervatoře), Kateřina Jalovcová a Vladimíra Malá.

Další role patří Miroslavě Veselé, Dagmar Volfové, Františku Brantalíkovi, Pavlu Klečkovi, Josefu Moravcovi, Aleši Voráčkovi, Janu Ondráčkovi, Kristýně Fílové, Janě Málkové a Josefu Faltovi. „Musím vyzdvihnout úžasnou spolupráci s režisérem, který při zkouškách předehrával a zpíval všechny postavy,“ říká roztomilou češtinou Yukiko Šrejmová Kinjo za celý pěvecký soubor. Na pódiu se představí dohromady kolem stovky účinkujících. Nejbližší repríza následuje 29. prosince.

Autor textu Ladislav Lhota, foto Ján Honza





Autor článku

Ladislav Lhota

Jsem volný novinář, zaměřuji se na sport, kulturu, publicistiku.