Thursday 8.12.2016

Archa naděje: Deník Karla Brandýse má překvapivou literární a výtvarnou hodnotu

Autor článku:

|

28.11.2015

|

Rubrika:  

Kultura
Archa naděje: Deník Karla Brandýse má překvapivou literární a výtvarnou hodnotu

Multižánrový projekt Archa naděje rozpohyboval v závěru letošního roku kulturní život v metropoli jižních Čech. Vznikl ve spolupráci Jihočeského divadla, Jihočeské univerzity, Galerie Mariánská, uměleckých osobností a řady sponzorů. Připomíná tragický příběh Židů, z nichž mnozí na útěku před nacisty zahynuli při ztroskotání lodi Patria 25. listopadu 1940. Projekt vyvrcholí světovou premiérou divadelní hry 18. prosince. K jeho součástem patří výstava v Galerii Mariánská, která potrvá do 28. února.

Expozice propojená s Archou naděje výrazně zviditelňuje v očích veřejnosti rozsáhlý galerijní prostor otevřený letos v září po rekonstrukci historické budovy Mariánských kasáren. Podstatnou část druhého patra se podařilo od konce listopadu zaplnit ilustracemi a úryvky z Deníku trosečníka lodi Patria, který sepsal Karel Brandýs a zapůjčilo jej Židovské muzeum v Praze. Posloužil také jako základ pro činoherní inscenaci v Jihočeském divadle. Prezentace deníku se kloubí s ukázkou tvorby akademického sochaře Michala Moravce.

zzzpatria2

Členové činohry Jihočeského divadla Jiří Untermüller a Tereza Vítů při vernisáži přednášejí úryvky z Brandýsova deníku.

Zvětšeniny výtvarně zdařilých ilustrací a pasáží z textu, který má překvapivou literární hodnotu – zůstává s podivem, že Brandýsova deníku se dosud neujal žádný knižní vydavatel – uspořádali autoři výstavy (kurátorkou je Veronika Poldauf Riedlbauchová, umělecké šéfka Ateliéru 3D v Jihočeském divadle) jako cestu po jednotlivých zastávkách židovského transportu, který končí tragédií u břehů Haify ve zmíněném roce 1940. Autentičnost zvyšují dobové fotografie, originál cestovního pasu či dopis anglické královně.

Na lodi Patria se plavilo tři a půl tisíce lidí z Protektorátu Čechy a Morava a okolních zemí. Zahynulo jich 267. Mezi přeživšími byl nejen Karel Brandýs, ale také budějovický občan Bedřich Popper. Návštěvníci výstavy mohou zalistovat deníkem nebo otáčet speciálně vytvořeným dvoumetrovým kormidlem, které připomíná všechna důležitá data z dramatické plavby. „Exodus je znovu aktuální. Kdysi prchali Židé z Evropy, nyní se Evropa plní migranty z Afriky,“ připomíná Radka Novotná, provozní manažerka Galerie Mariánská.

zzzpatria3

Návštěvníci mohou zalistovat Brandýsovým deníkem, který obsahuje sedm desítek textových stran doplněných ilustracemi. 

Umělecký punc dodává výstavě poměrně hutná ukázka z díla akademického sochaře Michala Moravce. Plastiky, reliéfy a malby vytvořené jeho rukama se pojí s lidskou soudržností, vírou, nadějí a láskou. Přímo pro nynější příležitost v Českých Budějovicích vytvořil plastiku nazvanou Před transportem a také dva další objekty. Přivezl také originální návrh ke kamennému sousoší Bylo nás pět (Pocta Karlu Poláčkovi). „Modely jsem nemusel hledat. Mám doma pět dětí,“ usmívá se rodák z Rýmařova.

Autor textu a foto Ladislav Lhota





Autor článku

Ladislav Lhota

Jsem volný novinář, zaměřuji se na sport, kulturu, publicistiku.